یزدفردا"هیأت امنای حسینیه کوشکنوی اردکان می توانند با رعایت قوانین، زمینه برای تحقق و ایجاد یک مجموعه مذهبی مناسب و همسان با ضوابط میراث فرهنگی را برآورده سازد.

طرح ساماندهی حسینیه کوشکنوی اردکان، یکی از موضوعات مورد توجه مدیریت سازمان میراث فرهنگی استان و مسئولان شهرستان در سال های اخیر بوده است. این حسینیه در یکی از مناطق پرتراکم بافت تاریخی و ثبتی این شهرستان واقع شده است و ساماندهی و مدیریت توسعه آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

معاونت میراث فرهنگی این اداره بیان نمود: در سال های گذشته به واسطه عدم رعایت ضوابط و قوانین میراث فرهنگی، یک بار این پروژه مُعلق و از سوی نهادهای دولتی و قضایی تعطیل شد که این وضعیت باعث ایجاد اضطرار و اضطراب در محدوده بافت هم پیوند این حسینیه شد.

محسن ذاکری نیا افزود: با عنایت به سیاست گذاری اداره کل میراث فرهنگی استان در خصوص تعامل و مشارکت سازنده برای حل و فصل نمودن برخی معضلات و مشکلات گذشته که به نوعی باعث ایجاد همدلی و بهبود فضای تعامل میان عامه مردم و مجموعه سازمان می شود زمینه به جریان افتادن دوباره این پروژه در دستور کار مسئولان این اداره قرار گرفت و در همان برهه، فصل الخطاب و نقطه اوج حساسیت سازمان، رعایت ضوابط محیطی و منظری از سوی مسئولان این مجموعه بود که طرح با تلاش مستمر دو مشاور متخصص و حرفه ای آماده و در چهار مرحله به صورت فشرده در شورای فنی استان مورد بررسی و در نهایت با اصلاحات لازم مصوب و در اختیار هیات امنای این مجموعه قرار گرفت.

این مقام مسئول تصریح نمود: در نهایت در روز جمعه مورخ 2/11/1394 با حضور جمعی از مسئولان شهرستان و اقشار مردم ساکن محله، کلنگ ایجاد و احداث این مجموعه به زمین زده شد که بازتاب مناسبی در رسانه های شهرستان و استان داشت.

در مورخ 4/11/94 در حین اجرای کانال کنی و اجرای شفته ریزی در جبهه جنوبی این مجموعه، به بخش های از سه خانه هم پیوند این جبهه خسارت های قابل توجهی وارد شده است.

ذاکری نیا اظهار داشت: بر اساس نظر کارشناسان و بازدید از مجموعه مذکور این اتفاق غیر مترقبه و غیر عمدی بوده است و در همان دقایق اولیه این اتفاق توسط اداره میراث فرهنگی و عوامل یگان حفاظت مدیریت گردید و تعهدات قانونی برای جبران این وضعیت و لزوم دقت بیشتر در عملیات اجرایی و به منظور عدم تکرار حوادثی مشابه از این دست از مسئولین و هیات امنای حسینیه کوشکنو اردکان اخذ گردید.

وی در پایان اضافه کرد: مادامی که این پروژه در مسیر درست و کارشناسی آن پیش رود این اداره وظیفه خود می داند تا در جهت نهادینه شدن موضوع طرح های مصوب و با هدف ارتقا و ارزش گذاری بافت تاریخی از آن حمایت به عمل بیاورد، ولی اگر ذره ای انحراف و اختلاف در اهداف کلی طرح های از این دست مشاهده شود، ضمن احترام به تمام دوستان و درک شرایط موجود و هزینه های مادی و معنوی متحمل شده تا این مرحله، پروژه قطعاً تعطیل و از طریق مراجع محترم قضایی برای برخورد با متخلفین اقدام خواهد شد.

امید است مسئولین محترم این مجموعه که همگی از دوستداران و حامیان میراث فرهنگی استان می باشند با رعایت قوانین زمینه را برای تحقق خواست ساکنان این محله برای ایجاد یک مجموعه مذهبی مناسب و همسان با ضوابط میراث فرهنگی را برآورده سازد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا